The Influence of Teens Sinetrons on Private Television Against Attitudes about Hedonistic Lifestyle

Main Article Content

C. Suprapti Dwi Takariani

Abstract

Sinetrons are now almost dominated private television program. Most of the story contains glamorous and luxurious teenage lifestyle. The objective is to analyze the influence of the intensity of watching, attractiveness, and messages content of television's sinetrons. This study used Explanatory Survey Method. The population in this study are students of SMA Negeri 4Cimahi, West Java Province. Sampling technique used Stratified Proportional Random Sampling. Result showed teen sinetron affect significantly to the attitude of the hedonistic lifestyle.

Article Details

Section
Articles

References

Archie, Brahm. (2003). Filsafat Perbandingan. Yogyakarta: Kanisius.

Arikunto, Suharsimi.(1998).Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta:Rineka Cipta.

Effendy, Onong Uchjana. (1986). Dimensi-Dimensi Komunikasi. Bandung: Alumni.

……………………… (2003). Komunikasi dalam Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kriyantono, Rahmat.(2006). Teknis Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Prenada Media Group.

Morissan. (2009). Manajemen Media Penyiaran, Strategi Mengelola Radio&Televisi. Cetakan ke-2. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Rakhmat, Jalaluddin. (1998). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

……………………..(2007). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Saifuddin, Azwar. (1995). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

….......…………… (1997). Reliabilitas dan Validitas.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Severin, Werner J dan James W.Tankard, Jr. (2002). Teori Komunikasi Sejarah, Metode, dan Terapan di dalam Media Massa. Edisi ke2. Jakarta: Kencana Prenada Medai Group.

Singarimbun, Masri.1989. Metode Penelitian Survey. Jakarta: PT Midas Surya Grafindo.

Tan, Alexis S. (1981). Mass Communication Theories and Research. Columbus Ohio: Grid Publishing, inc.

Vivian, John. (2008). Teori Komunikasi Massa edisi kedelapan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Rinawati, Rini. (2002) Pengaruh Sinetron Terhadap Sikap Ibu-Ibu Mengenai Peran Ganda Wanita. MediatorJurnal Komunikasi, Volume 3. No. 1, hal.110.

Anonim.(2011).Sinetron.Tersedia dalam <http://digilib.petra.ac.id/viewer.php?>. Diakses tanggal 29 Januari 2013.

Dyah, Purplenita.(2012). Tersedia dalam <http://purplenitadyah.wordpress.com/2012/05/05/hedonisme/> diakses tanggal 13 April 2013.

Falanta, Evelin.(2011).Duh, ternyata jumlah penonton sinetron di kuartal I 2011 naik 55%. Tersedia dalam <http://industri.kontan.co.id/news/duh-ternyata-jumlah-penonton-sinetron-di-kuartal-i-2011-naik-55-1>. Diakses tanggal 30 Januari 2013.

Munandar, Imam.(2012). Hedonisme. Tersedia dalam <http://ipsb2011.wordpress.com/2012/06/10/hedonisme/>.Diakses tanggal 13 April 2013.

Yagami,Wing.(2011).Sinetron sebagai Media Massa, Perkembangan serta Pengaruhnya.Tersedia dalam <http://www.winkplace.com/2011/03/sinetron-sebagai-media-massa.html>. Diakses tanggal 3 Februari 2013.